Image default
AllNewz αποκλειστικό

Τελικά είναι λόγια του Γκάντι ή όχι;

⚠ Fair Notice: Τα άρθρα της AllNewz είναι αποτέλεσμα έρευνας, συγγραφής ή μετάφρασης της ιστοσελίδας ​και απαγορεύεται ρητά η πλήρης αναδημοσίευσή τους ή μέρους αυτής, καθώς και η αναπαραγωγή υλικού. Επίσης απαγορεύεται αυστηρώς οποιαδήποτε επισήμανση και χαρακτηρισμός των άρθρων μας από μη αναγνωρισμένες από το Ελληνικός κράτος οργανώσεις οι οποίες δεν συνάδουν με το Σύνταγμα & τους νόμους της χώρας μας, και τις οποίες δεν αναγνωρίζουμε

Δεν υπάρχει μεγαλύτερη ηλιθιότητα από αυτή που έχει ξεκινήσει τελευταία, να προσπαθούν να αποδείξουν ότι η γνησιότητα ενός αποφθέγματος που έχει αποδοθεί σε κάποιο πρόσωπο είναι λανθασμένη, χωρίς από την άλλη να έχουν απτά στοιχεία, παρά μόνο υποθέσεις

Και η μόδα αυτή ξεκίνησε από τους πάνσοφους Αμερικάνους και τους “απομυθοποιητές” του διαδικτύου, που προτιμούν να σακατέψουν το νόημα ενός αποφθέγματος στρέφοντας την προσοχή στο βωμό της δήθεν αποκατάστασης της αλήθειας. Τόσο “ορθολογιστικό” όσο χρειάζεται να χαλάσει η μαγεία μιας φιλοσοφημένης ατάκας που θα τολμήσει να δώσει μια ανάσα δροσιάς στην κυνική πραγματικότητα που θέλουν να προασπίζονται.

Και φυσικά στην Ελλάδα το ρόλο αυτόν παίζουν τα Ελληνικά Hoaxes, μόνο που τον παίζουν και βρόμικα.

Το ιστορικό του πρόσφατου συμβάντος:

“Πρώτα σε αγνοούν, μετά σε κοροϊδεύουν, μετά σε πολεμούν, μετά τους κερδίζεις”, είπε ο Μητσοτάκης στο περίπτερο της Ινδίας στη ΔΕΘ, θέλοντας να κάνει show off του εαυτό του στους Ινδούς χρησιμοποιώντας το απόφθεγμα που χρόνια τώρα αποδίδεται στον Γκάντι.

Όχι λένε τα Ελληνικά Hoaxes, δεν είναι του Γκάντι. Δεν υπάρχει απόδειξη ότι ειπώθηκαν από αυτόν.

Ναι αλλά δεν υπάρχει απόδειξη ότι ΔΕΝ ειπώθηκαν από αυτόν.

Το debate του ποιος είπε αυτή τη σοφή φράση

Ως γνωστόν, ο Γκάντι ήταν αυτός που είχε ιδρύσει το μη βίαιο ειρηνευτικό κίνημα για την ανεξαρτησία της Ινδίας.

Το 1982 το περιοδικό “WIN: Peace and Freedom Through Nonviolent Action” («ΚΕΡΔΙΣΤΕ: Ειρήνη και ελευθερία μέσω της μη βίαιης δράσης») απέδωσε στον Γκάντι με μια έκδοση του ρητού σε ένα άρθρο του ακτιβιστή Πίτερ Δ. Τζόουνς. Αυτή ήταν η πρώτη σύνδεση με τον Γκάντι με το γνωστό ρητό

1982 January 1,WIN: Peace and Freedom Through Nonviolent Action, Volume 18, Number 1, A Complete Guide to European Disarmament by Peter D. Jones, Start Page 4, Quote Page 9, Published by Workshop in Nonviolence Institute, Brooklyn, New York. (Verified with scans; thanks to the Swarthmore College Peace Collection)

Το πιο πιθανό είναι λοιπόν, το περιοδικό που άντλησε τις πληροφορίες του από το αρχείο του κολεγίου Swarthmore να έχει κάνει τις επιβεβαιώσεις του, κάτι που για μας από το σημερινό ίντερνετ είναι ίσως αδύνατον.

Αλλά ακόμα κι αν δεν είναι έτσι, το ότι αναφέρθηκε πολύ αργότερα δεν σημαίνει ότι είναι ανακριβής η πηγή.

Οι πιθανότητες να το έχουν πει άλλοι, είναι πιο μικρές και πάλι ανεπιβεβαίωτες εικασίες, οπότε κανείς αναρωτιέται προς τι ο πόνος κι αλληλοσπαραγμός; Γιατί κάποιοι δεν γουστάρουν Γκάντι;

Τα Ε.Η. υποθέτουν ότι μπορεί να το είπε ο Γερμανός φιλόσοφος Άρθουρ Σοπενχάουερ το 1819. Είχε γράψει στο βιβλίο του «Ο κόσμος σαν βούληση και σαν παράσταση» για οποιαδήποτε ιδέα ότι Πρώτα, γελοιοποιείται. Δεύτερον, υπόκειται σε επιχειρήματα. Τρίτον, γίνεται αποδεκτή. Ωστόσο απέχει αρκετά από το φερόμενο ρητό του Γκάντι.

Η άλλη πιθανή εκδοχή είναι ότι το ρητό έχει ρίζες από μια ομιλία του Nicholas Klein. Καταγράφεται για πρώτη φορά το 1918, από τον ίδιο που περιγράφει τι θα συμβεί στο εργατικό συνδικάτο Amalgamated Clothing Workers of America.

Συγκεκριμένα αναφέρει στη σελίδα 53 αυτού του βιβλίου:

  • And, my friends, in this story you have a history of this entire movement. First they ignore you.Then they ridicule you. And then they attack you and want to burn you. And then they build monuments to you. And that, is what is going to happen to the Amalgamated Clothing Workers of America.
  • Και, φίλοι μου, σε αυτή την ιστορία έχετε το παρελθόν ολόκληρου αυτού του κινήματος. Πρώτα σας αγνοούν. Μετά σας γελοιοποιούν. Και τότε σας επιτίθενται και θέλουν να σας κάψουν. Και μετά σας χτίζουν μνημεία. Και αυτό είναι αυτό που πρόκειται να συμβεί με το Amalgamated Clothing Workers of America

Μνημείο: Με την ονομασία Μνημείο χαρακτηρίζεται οποιοδήποτε οικοδόμημα αναγείρεται πάνω από το μνήμα (τάφο) νεκρού ή νεκρών, προς τιμή και ανάμνηση αυτών

Ένα μνημείο, όπως του Αγνώστου Στρατιώτη, μπορεί να στηθεί οπουδήποτε για τους πεσόντες. Τους νεκρούς. ΌΧΙ αυτούς που βγαίνουν από μια μάχη νικητές αφού πρώτα “τους αγνόησαν, τους κορόιδεψαν, τους πολέμησαν και στο τέλος νίκησαν”! – ΚΑΜΙΑ ΣΧΕΣΗ!

Τι ΔΕΝ συμπεριέλαβαν στο άρθρο τους τα Ελληνικά Hoaxes

Το αντίστοιχο αμερικάνο σάιτ snopes.com  που κάνει ανάλογη δουλειά, στην προσπάθειά του να αποδείξει ότι μάλλον δεν είναι ρητό του Γκάντι, κρατάει ωστόσο μια πιο αντικειμενική στάση, αναφέροντας σχετικά ότι ναι μεν ο Κλάιν είπε αυτά που είπε το 1918, αλλά και ο Γκάντι σε ένα βιβλίο του που εκδόθηκε το 1921 (α’ έκδοση, 1922 β’ έκδοση) μιλούσε για την εισαγωγή της ιδιαίτερης μορφής της αποφασιστικής αλλά μη βίαιης διαμαρτυρίας, την οποία ονόμασε satyagraha, από το σανσκριτικό και χίντι όρο για την “διατήρηση της αλήθειας”.

Από το FREEDOM’S BATTLE, το οποίο και συνιστούμε να διαβάσετε:

  • Unfortunately for His Excellency the movement is likely to grow with ridicule as it is certain to flourish on repression. […] It is for the nation to return an effective answer by organised non-co-operation and change ridicule into respect. Ridicule is like repression. Both give place to respect when they fail to produce the intended effect. […] His Excellency resists the temptation to reply to his critics, meaning thereby that he has not changed his opinion on the many vital matters affecting the honour of India. He is ‘content to leave the issues to the verdict of history.’ Now this kind of language, in my opinion, is calculated further to inflame the Indian mind. […] It will be admitted that non-co-operation has passed the stage ridicule. Whether it will now be met by repression or respect remains to be seen. Opinion has already been expressed in these columns that ridicule is an approved and civilized method of opposition. The viceregal ridicule though expressed in unnecessarily impolite terms was not open to exception. But the testing time has now arrived. In a civilized country when ridicule fails to kill a movement it begins to command respect.
  • Δυστυχώς για την Εξοχότητά Του το κίνημα είναι πιθανό να αυξηθεί με γελοιοποίηση, καθώς είναι βέβαιο ότι θα ανθίσει στην καταστολή. […] Εναπόκειται στο έθνος να επιστρέψει μια αποτελεσματική απάντηση μέσω της οργανωμένης μη συνεργασίας και να μεταβάλει τη γελοιοποίηση σε σεβασμό. Η γελοιοποίηση είναι σαν καταστολή. Και οι δύο δίνουν τη θέση να σέβονται όταν δεν παράγουν το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα. […] Η Εξοχότητά του αντιστέκεται στον πειρασμό να απαντήσει στους επικριτές του, πράγμα που σημαίνει ότι δεν άλλαξε τη γνώμη του για τα πολλά ζωτικά θέματα που επηρέασαν την τιμή της Ινδίας. Είναι «ικανοποιημένος να αφήσει τα ζητήματα στην ετυμηγορία της ιστορίας». Τώρα αυτό το είδος γλώσσας, κατά τη γνώμη μου, υπολογίζεται περαιτέρω να φουσκώσει το ινδικό μυαλό. […] Θα γίνει δεκτό ότι η μη συνεργασία έχει περάσει το στάδιο γελοιοποίησης. Τώρα το αν θα αντιμετωπίσει καταπίεση ή σεβασμό, αυτό παραμένει προς το παρόν. Η άποψη έχει ήδη διατυπωθεί σε αυτές τις στήλες ότι η γελοιοποίηση είναι μια εγκεκριμένη και πολιτισμένη μέθοδος αντιπολίτευσης. Η αντιλαϊκή γελοιοποίηση, αν και εκφραζόταν με άσκοπα άπληστους όρους, δεν ήταν ανοικτή σε εξαίρεση. Αλλά ο χρόνος δοκιμής έχει τώρα φτάσει. Σε μια πολιτισμένη χώρα, όταν η γελοιοποίηση αποτυγχάνει να σκοτώσει ένα κίνημα, αυτό αρχίζει να απαιτεί τον σεβασμό.

Και -ω ναι- αυτό είναι πιο κοντά σε νόημα στο εν λόγω ρητό, που μπορεί και να δανείστηκε ο Μέγας Γκάντι από τον Κλάιν ή οποιονδήποτε άλλο για να το διαμορφώσει έτσι αποδίδοντας στο τέλος τη νίκη μέσω σεβασμού και αποδοχής. Έτσι κι αλλιώς, και στα μεγάλα θέματα, έργα και ιδέες, δεν υπάρχει πάντα παρθενογένεση, μπορεί να υπάρξει μια αφορμή που θα εξελιχθεί σε κάτι πολύ σπουδαίο.

Αφού, λοιπόν, το σπουδαίο αυτό ρητό έχει ήδη εξευτελιστεί από διάφορους πολιτικούς που ούτε στο δαχτυλάκι του Γκάντι δεν φτάνουν σε ύψος -μη δε Μητσοτάκη εξαιρουμένου- τρώει και μια χαριστική βολή από τους μπάτσους του διαδικτύου, ειδικά τους Έλληνες που επιλέγουν αλά καρτ την πληροφόρηση των αναγνωστών τους.

Γι’ αυτούς ισχύει το αντίθετο: Πρώτα νικάτε, μετά σας πολεμούν, στη συνέχεια σας γελοιοποιούν και στο τέλος περνάτε εντελώς στην αφάνεια!

Στην ίδια κατηγορία

AllNewz σημαίνει όλη η Αλήθεια